Loopstoornissen

Patienten met claudicatio intermittens klagen over pijn in één of beide benen bij het lopen.
Dit uit zich in een verminderde maximale loopsnelheid en een verminderde loopafstand. De
pijn in het been wordt beschreven als kramp en een vermoeid gevoel, wat ontstaat tijdens inspanning en wordt verlicht door stil te staan (binnen 5 minuten). De lokalisatie kan
verschillen, afhankelijk van de slagader die vernauwd is. Zo kunnen de klachten tot uiting komen in de kuit en de voet, maar ook in de bil, de heup of het bovenbeen. Het fysieke vermogen is beduidend minder dan bij leeftijdsgenoten en komt overeen met patiënten met longaandoeningen en hartfalen.
Deze verslechterde functie neemt geleidelijk toe.

Uit een zeer recent onderzoek is gebleken dat looptherapie onder begeleiding een significant effect heeft op de loopsnelheid en loopafstand (in vergelijking met placebo en gebruikelijke behandeling).
Het lopen verlaagt de bloeddruk, verlaagt cholesterol, verbetert de suikerspiegel en
reduceert het lichaamsgewicht. Bovendien is het in tegenstelling tot operatief ingrijpen
volledig veilig.
Wel vraagt het behoorlijke discipline! Er wordt van u verwacht dat u 3-5 sessies per week op
de praktijk komt trainen. Het accent zal liggen op looptherapie op de lopende band, maar er wordt ook gebruik gemaakt van andere apparaten. Dit ter verbetering van de fitheid en voor
de afwisseling.

Er zal ook gestimuleerd worden om in de eigen woonomgeving actief met lopen te worden, zodat ook na het afsluiten van de therapie de conditie optimaal blijft.
Het doel van de behandeling is het verminderen van inspanningsgebonden symptomen en
het verbeteren van kwaliteit van leven. Uit onderzoek en uit de praktijk blijkt dat de eerste effecten (verbeterde loopafstand en loopsnelheid) al na enkele weken zichtbaar zijn.
(Uiteraard zijn er heel veel diagnosen bekend waar ook beenpijn in voorkomt. Het is daarom belangrijk met deze klachten naar de huisarts te gaan om vast te stellen of de klachten inderdaad door een vernauwde slagader veroorzaakt worden.)

Fysiotherapie Leidsevaart

Leidsevaart 254